Sanatate

Diabetul-modalități pentru reglarea glicemiei

Diabetul-modalități pentru reglarea glicemiei

Oameni cred că hrana pe care o consumă este transformată în energie și atâta tot.  Ignoră faptul că organismul muncește pentru ei, digeră hrana și convertește hidrații de carbon într-un vârf de zahăr numit glucoză, care pătrunde în fluxul sangvin.  În continuare, pancreasul fabrică insulină, un hormon care călătorește prin organism, legând-se de receptorii de la suprafața celulelor.  Odată atașată de receptori, insulina acționează ca o cheie, care deschide „celula, astfel încât glucoza să intre în celulă și să fie folosită ca sursă de energie.  În cazul în care organismul nu are nevoie de glucoză pentru energie, este depozitată sub formă de grăsime.  Oamenii își dau seama despre acest proces, atunci când se dereglează.

Cea ce întrerupe acest proces este diabetul.  Milioane de persoane sunt diagnosticate ca suferind de diabet, iar medici cred că există încă atâția nediagnosticați. 

Diabetul, cunoscut și sub denumirea de diabet zaharat, apare în două forme.  Tipul 1 sau diabetul insulinodependent- pancreasul nu mai reușește să fabrice insulină.

Marea majoritate a diabeticilor suferă de o altă forma de diabet, de tip 2 sau diabetul noninsulinodependent.  Acesta apare de obicei la adulții trecuți de 40 de ani, dar din nefericire, din ce în mai mulți copii și adulți tineri suferă de diabet.

Se crede că acest lucru se întâmplă din cauza obezității în rândul copiilor  ca rezultat al consumului ridicat al alimentației de tip fast-food și a lipsei de mișcare.  În acest caz, pancreasul produce insulină, dar organismul nostru nu îl folosește în mod adecvat, iar pancreasul se epuizează încercând să compenseze această „rezistență”. Cu timpul, pancreasul nu mai poate produce suficientă insulină pentru a face față și urmează diabetului.  Inactivitatea, îmbătrânirea, obezitatea sau o dietă bogată în grăsimi saturate, toate contribuie la rezistența față de insulină. 

Indiferent de formă de diabet, glucoza se acumulează în fluxul sangvin.  Netratată, această situație poate duce la complicații grave ca orbirea, accidentul vascular cerebral, insuficiența renală și bolile de inimă. 

Dar vestea bună este că diabetul de tip 2 poate fi ținut în frâu prin măsuri simple:

  • Menținerea unei greutăți corporale cât mai aproape de cea normală
  • Alimentația rațională
  • Practicarea exerciților fizice

 Autosupraveghere înseamnă menținera unei glicemi scăzute. Iată câteva sugesti:

Țineți diabetul la distanță

Multe persoane au diabet de tip 2, de ani de zile fără să știe .Aceștia află de boală doar când apar complicații cum ar fi un infarct miocardic sau când s-a pierdut vederea. Dacă ești supraponderal sau ai diabetici în familie, dacă aveți nivelul glicemiei crescut în  timpul sarcinii, cereți-i medicului să vă verifice cu regularitate nivelul zahărului din sânge. 

Renunță la fumat

Există dovezi că fumatul amplifică riscul pentru diabet prin creșterea rezistenței la insulină.  Fumatul în sine constituie un factor de risc major pentru boli de inimă, probleme circulatorii și boli renale.  Așa că dacă aveți diabet, faceți un efort deosebit și lăsați-vă de fumat .Dacă vreți să vă lasați de fumat sau aveți alte dependențe puteți citi articolul : Dependența-11 Moduri de a scapa de ea

 PRINCIPI NUTRIȚIONALE CORECTE

Nu există recomandări standard în ceea ce privește nutriția, fiecare persoană cu diabet ar trebui să urmeze o dietă care i se potrivește. Diabeticul trebuie să țină cont și de alte probleme de sănătate cum ar fi colestrolsau hipertensiune.

Atenție la zahăr

Zahărul nu este un aliment interzis diabeticilor, atata timp cât este consumat în cantități mici.

Controlați diabetul reducând grăsimile

Menținerea consumului de grăsimi la circa 30 % din totalul aportul caloric zilnic poate reduce riscul creșterii nivelului de colesterol și apariția bolilor cardiace. Grăsimile saturate care provin din carne grasă, brânză și unt, trebuie să reprezinte doar 10 % din totalul aportului caloric zilnic.  Trecând pe o dietă mai bogată în grăsimi mononesaturate, se găsesc în uleiul de măsline, în uleiuri vegetale și în nuci, puteți ajuta la diminuarea rezistenței la insulă.

Alegeți produse lactate degresate și cărnuri slabe și evitați grăsimile hidrogenate ca acelea care pot fi găsite în majoritatea sortimentelor de margarină, în uleiuri de cocos sau în ulei de palmier, ingrediente folosite în industria alimentară pentru fabricarea biscuiților, prajiturilor și plăcintelor. 

Țineți diabetul la distanță evitând dietele bogate în proteine

Întrucât alimentele bogate în proteine animale, precum cărnurile și brânzeturile, pot avea un conținut mare în grăsimi și colesterol. Limitează consumul de proteine ​​ la 10 până la 20% din dietă. Este bine să alegeți o dietă echilibrată,cu care vă puteți acomoda. 

Atenție la sare

Diabetul și hipertensiunea merg de obicei mână în mână.  Reduceți din sare adăugând mai puțin la gătit sau verificând cu atenția etichetele alimentelor din magazin. Evită alimentele sărate ca măslinele, cartofii crocanți și alunele sărate. 

Consumați multe fibre

Un studiu a arătat că persoanele care au consumat zilnic fibre , le-a scăzut glicemia cu 10%.

Beți alcool cu ​​moderație

Nu este necesar să renunțăm la alcool total când aflăm că avem diabet. Dar consumați cu moderație.

Implicați-vă familia

Contați pe colaborarea familiei și mâncați mai sănătos împreună. 

Consultați-vă cu un dietetician

Un dietetician sau un nutriționalist poate să vă întocmească un plan personalizant nutrițional, ceea ce este deosebit de important mai ales dacă există și alte probleme de sănătate, ca de exemplu, un colesterol crescut,poate hipertensiune,pe care specialiști trebuie să le aibe în vedere.  Stabiliți câteva întrevederi pentru a putea face față treptat modificărilor necesare. 

PUNEȚI-VĂ INIMA SĂ POMPEZE

În plus față de modificările dietei, specialiștii recomandă diabeticilor să practice regulat un exercițiu fizic.  Exercițile fizice acționează exact ca un medicament.  Ele scad glicemia deoarece mușchii convertesc glucoza în energie.  

Cinci ședințe pe săptămână 

Cheia este consecvența.  Indiferent dacă mergeți pe jos, pedalați, înotați sau alergați, obiceiul de a respecta acest program de 5 ori pe săptămână pentru a crea rezultate optime, provocând modificări de durată ale organismului.  După 2-3 luni de exerciții, probabil ve-ți fi mult mai sensibil la insulină sau veți avea nevoie de mai puține medicamente. 

Fiți o persoană matinală

Exercițiul fizic practicat dimineața vă poate ajuta să vă mențineți glicemia scăzută pe parcursul zilei.  Veți mai remarca fluctuații ale nivelului glicemiei după mese, dar o plimbare de 30 de minute dimineața va mențione glicemia până la următoarea masă cu 30% mai scăzută. 

Beți apă din belșug

Deshidratarea poate afecta nivelul glicemiei. Beți 2 pahare de apă înainte de exercițiu și câteva înghițituri de apă în timpul exerciților. 

Controlați diabetul făcând sport

Antrenamentul cu greutăți poate contribui la întărirea musculaturii.  Dar persoanele cu diabet de multă vreme și îndeosebi aceleași cu probleme ale ochilor legat de diabet trebuie să se limiteze la ridicarea repetată a greutăților ușoare.  Ridicarea greutăților mari poate afecta o retină slăbită. 

Aveți grijă de degetele de la picioare

Persoanele diabetice cu probleme la degetele de la picioare, cum ar fi neuropatia periferică, ar trebui să aibă grijă degete înainte de a începe să meargă pe jos sau să facă jogging. Este posibil sa aveți nevoie de sfatul unui podlolog pentru a asigura distribuția corectă a greutăți.

REDUCEȚI STRESUL

Atunci când se întâmplă ceva stresant, nivelul glicemiei nu stă deoparte, deoarece hormonii de stres, precum adrenalina, cresc glicemia. Hormonii de stres mobilizează glicogenul depozitat în ficat și îl metabolizează în glucoză. Adrenalina și zahărul suplimentar eliberate în fluxul sangvin vă conferă un plus de energie.

Stresul în diabetul zaharat

Dacă treceți printr-un stres fizic, ca atunci când sunteți urmărit de o haită de câini de exemplu, veți reacționa luând-o la fugă, iar cantitatea suplimentară de zahăr va fi consumată. Totuşi, în zilele noastre stresul este mai ales psihologic. Stăm și clocim gânduri negre și nu utilizăm surplusul de zahăr. Deoarece organismul diabeticilor nu metabolizează eficient glucoza, pentru aceste persoane este vital să încerce să reducă stresul. Conform unui studiu realizat de dr. McGrady pe un grup de 18 persoane cu diabet, acestea au ajuns să-și diminueze glicemia cu 10% doar prin practicarea unor exerciții simple de relaxare.

Respirați adânc

Respirația profundă constituie o metodă utilă de a începe exercițiul de relaxare. Aşezați-vă fără a vă încrucişa brațele sau picioarele. Inspirați profund, din abdomen. Apoi expirați cât de mult aer puteți, relaxându-vă muşchii. Continuați această respirație relaxantă aproximativ 15 minute.

Practicați relaxarea progresivă

Încordarea și relaxarea mușchilor corpului permit să vă stăpâniți în mod conștient tonusul muscular. Întindeți-vă pe spate într-o poziție comodă. Apoi începeți să încordați și să relaxați un grup de mușchi, de pildă, pentru început, pumnul. Continuați cu încordarea/relaxarea mergând în lungul brațelor, spre gât şi față, iar de aici în jos, către spate și picioare. Nu încordați nici un muşchi prea tare, ca nu cumva să provocați durere.

CONTROLEAZĂ DIABETUL PRIN TESTARE ȘI IAR TESTARE

Odată pus diagnosticul de diabet, testarea glicemiei devine parte integrantă a vieții dvs. Iată câteva tehnici.

Căutați tiparele

Monitorizați-vă nivelul glucozei din sange prin măsurar glicemiei de 4 ori pe zi mai multe săptămâni. Aceasta ajută să identificați tiparele. Testați glicemia dimineața imediat după trezire apoi la 2 ore după mesele principale și ultima dată când mergeți la culcare.

Monitorizați schimbările

Atunci când faceți modificări în dietă, testați-vă glicemia imediat după masă și la 2 ore după masă. Nivelurile ideale pot varia de la o persoană la alta, așa că numai medicul este cel care vă indică valorile acceptate. Ar trebui, de asemenea, să vă testați glicemia mai des când nu vă simțiți bine, îndeosebi dacă primiți medicație antidiabetică. Modificări apar și când este vorba de o sarcină, de aceea trebuie să vă adresați medicului de îndată ce aceasta este confirmată.

Testați-vă glicemia dacă faceți exerciții fizice

Când începeți un program nou de exerciții, testați-vă glicemia înainte și imediat după practicarea exercițiilor.

Efectuați și testări grupate ale glicemiei

Cei mai mulți diabetici îşi urmăresc glicemia mulțumindu-se să facă o testare dimineața. Nu este suficient. E mai bine să faceți mai multe verificări în diferite momente din 1-2 zile pe lună decât să faceți o testare zilnic la aceeași oră. Procedând astfel vă faceți o imagine mai bună asupra factorilor care vă influențează glicemia.

Notați rezultatele testărilor

Păstrați o evidență scrisă a valorilor glicemiei și mai notați ce și când ați mâncat, precum și când și cât timp ați făcut exerciții fizice. Aceste informații pot ajuta medicul să vă îngrijească mai bine.

diabetul

APELATI LA MEDIC

Diabetul este o boală gravă, care necesită îngrijire medicală chiar și atunci când este bine stăpânit. Înainte de a face orice modificare în dietă sau programul exercițiilor fizice, este important să cereți părerea unui profesionist. Oricât de bine v-ați simți, ar trebui să mergeți la control cel puțin de 2 o pe an, astfel încât să verificați modul cum se comportă glicemia pe termen lung, precum și starea de sănătate a rinichilor, nivelul colesterolului, tensiunea arterială, circulația, starea pielii și a sistemului nervos.

Unii bărbați care au de diabet au probleme cu erecția și controlul anual sau bianual este un prilej bun de a aborda modalitățile de rezolvare a acestora. Veți avea nevoie de asemenea, de o verificare anuală a ochilor și ar mai trebui să vă consulte un podolog specializat în „piciorul diabeticului”. Desigur, nu uitați să discutați cu un dietetician. Trei complicații ale diabetului reclamă atenție medicală promptă: hiperglicemia, hipoglicemia și acidocetoza.

Hiperglicemia în diabetul zaharat

Este starea în care sângele conține o concentrație de zahăr peste limita superioară normală. Semnele hiperglicemiei includ urinarea frecventă, oboseala, o pierdere inexplicabilă de greutate corporală și o sete nepotolită. Ar trebui să apelați la medic dacă nu puteți micșora singur nivelul glicemie.

Hipoglicemia în diabetul zaharat

Este situația în care concentrația zahărului în sânge scade foarte mult. Printre simptome se numără tremurăturile, amețeala, durerea de cap, starea de confuzie, modificările bruște de dispoziție, agresivitate neobişnuită, și o senzație de furnicături în jurul gurii. Mulți diabetici insulinodependenți, ca și unii dintre diabeticii care primesc medicație cu administrare orală trec prin episoade de hipoglicemie, dar este necesar sa vă adresați medicului dacă simptomele sunt grave sau se manifestă frecvent.

Acidocetoza în diabetul zaharat

Este o stare gravă, potențial fatală, care se instalează atunci când cetonele – substanțele produse în sânge – ating concentrații periculos de mari și intoxică sângele. Semnele de avertizare includ respirația cu miros dulceag (amintește de dropsurile cu pere sau de acetona de curațat lacul de pe unghii), pierderea poftei de mâncare, setea crescută, urinarea frecventă, oboseală, greață și vărsături. Acidocetoza apare doar la diabetici insulinodependenți, nu și la cei cu diabet de tip 2.

FACETI UN SINGUR LUCRU-Pierdeți din greutate

Cel mai eficient lucru pe care îl poate face o persoană cu diabet de tip 2 este să piardă din greutate. Pierderea în greutate este uneori singura posibilitate de a aduce sub control valoarea glicemiei. Cât de mult să slăbiți, aceasta este o chestiune care variază de la o persoană la alta, dar chiar și pierderile mici de greutate sunt binevenite, deoarece pot aduce rezultate mari. Nu trebuie să fiți slab-băț și nu trebuie să atingeți greutatea corporală ideală. Pierzând fie și numai 5-10 la sută din greutatea corporală poate fi suficient pentru a ține sub control nivelul glicemiei. Desigur, va trebui să mențineți această pierdere în greutate, altminteri nivelul glicemiei va crește din nou. De aceea este important felul cum slăbiți.

Evitați dietele capricioase. Sunt foarte greu de ținut și unele nici nu sunt sănătoase. Cel mai bine este să combinați exercițiile fizice cu o dietă săracă în calorii. Vorbiți cu medicul și stabiliți combinația care vi se potrivește cel mai bine.

CUM FACEȚI FAȚĂ HIPOGLICEMIEI

Hipoglicemia este starea în care nivelul zahărului din sânge scade prea mult. Simptomele includ: schimbări bruşte ale dispozitiei – adesea o agresivitate neobişnuită , senzație de furnicături în jurul gurii, amețeală, tremurături,dureri de cap,stare de confuzie. Multe persoane cu diabet insulinodependent și unele persoane care primesc medicație orală au și perioade de hipoglicemie.

Dacă aveți o hipoglicemie ușoară, ronțăiți un cub de zahăr, mâncați câteva bomboane sau beți 125 ml de suc. Este important să tratați imediat hipoglicemia, altfel situația se poate înrăutăți.

Dacă vă aflați în preajma unui diabetic și acesta devine confuz , încercați să îi dați imediat ceva dulce; e mai sigur să presupuneți că i-a scăzut glicemia decât să considerați că i-a crescut. Dacă persoana este conștientă și destul de cooperantă pentru a putea înghiți, dați-i puțin lapte, limonadă sau cola ori strecurați-i în gură puțină miere, gem sau sirop. Unele persoane poartă permanent cu ele câteva cuburi sau pliculețe cu zahăr. După carbohidratul concentrat (zahăr, miere, sirop etc.), dați-i o gustare cu carbohidrați care să acționeze pe o durată mai lungă – puțină pâine cu gem sau biscuiți.

Dacă persoana este inconștientă sau aproape, nu încercați să îi puneți nimic în gură, căci o puteți aduce în situația de a se asfixia.

Chemați imediat Salvarea. Unele persoane au o rezervă de glucagon, un hormon care crește nivelul zahărului în sânge. Acesta poate fi administrat sub forma unei injecții intramusculare de cineva din preajma persoanei bolnave sau de personalul specializat.

diabetul

SUPRAVEGHEAȚI-VĂ PICIOARELE

Neuropatia periferică este o complicație a diabetului, în care cu timpul concentrațiile mari de glucoză lezează celulele nervoase, ducând la pierderea sensibilități.

Deoarece nervii din picioare sunt cei mai lungi din corp, de obicei picioarele sunt cele mai afectate de această stare, fiind predispuse la leziuni de tot felul. Rănile care nu se vindecă normal pot ajunge ulcerații care se pot infecta și în cazurile grave pot necesita chiar amputarea degetului sau a piciorului. Se estimează că 6 din 1000 de diabetici vor avea un membru amputat dar marea majoritate a acestor amputări ar putea fi evitate. Urmăriti în continuare câteva recomandări pentru a vă proteja picioarele.

Contactați un podolog

Odată ce vi s-a diagnosticat diabetul, luați legătura cu un podolog specializat în „piciorul diabeticului” pentru a vă verifica cu regularitate. Un podolog va stabili dacă aveți sau nu neuropatie și vă va învăța să vă îngrijiți picioarele. Tăierea unghilor de la picioare sau tratarea unei bătături de exemplu, pot fi periculoase pentru o persoană cu neuropatie și ar trebui făcute de un specialist în îngrijirea picioarelor.

Țineți-le acoperite

Purtați permanent ciorapi. Cei mai buni sunt cei făcuți dintr-un amestec de bumbac și material sintetic. În zilele foarte reci, purtați 2 perechi – una mai subțire direct pe piele, cealaltă pe deasupra. Cu cât între picior și teren izolarea este mai mare, cu atât mai bine.

Asigurați-vă că pantofii vi se potrivesc

Măsurătoarea picioarelor trebuie făcută seara, când se presupune că sunt mai umflate după efortul de peste zi.

Pantofii de sport sunt ideali

Este suficientă o pereche de pantofi de sport de bună calitate.De asemenea, pantofii trebuie să aibă o limbă groasă căptușită, călcâiul capitonat și partea din față a tălpii amortizată.

Purtați talonete ortopedice

Medicul vă poate recomanda să purtați talonete, dispozitive făcute la comandă și care se pun în pantofi precum branțurile.

Inspectați-vă picioarele zilnic

Verificați dacă au umflături sau răni, folosind o oglindă mare pentru a privi piciorul din toate unghiurile. Sau, și mai bine rugați un membru al familiei să vă examineze picioarele; e necesar să vi le pipăie pentru a se convinge că nu sunt cumva prea fierbinți sau că nu există modificări de culoare .

Înotați

Dacă aveți neuropatie, exercițiile fizice sunt chiar și mai importante. Înotul este sportul cel mai lipsit de riscuri, deoarece nu exercită nici o presiune asupra picioarelor. După înot uscați-vă bine picioarele și pudrați-le cu talc pentru a evita infecțiile cu ciuperci microscopice

12 comentarii

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: